Monday, February 6, 2012

Praktikum Fasa 3/2012 : Sek. Keb. Seberang Ramai


assalamualaikum

alhamdulillah, baru sahaja selesai menyiapkan rancangan pengajaran harian pendidikan seni visual untuk penyeliaan pertama minggu depan.
untuk praktikum kali ni, saya akan diselia oleh Pn. Siti Hawa bt Hj. Nawawi, seorang pensyarah baru di ipg..hurmh, xtahulah apa peelnya nanti untuk seliaan di bawahnya..saya berharap sangat agar semuanya berjalan lancar..maklumlah, sebelum nie dengan pensyarah lelaki relaks saja..hehe
tapi apa2 pun A kena maintain okay? InsyaAllah.

baiklah, dah seminggu di sekolah tapi baru ada kesempatan nak update blog tentang praktikum.
untuk praktikum fasa ketiga ni, saya, atikah dan yusuf masih bersama hehe..
kami ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Seberang Ramai di Kuala Perlis..
inilah kali pertama saya berpraktikum di Perlis, setelah 2x berpraktikum di Kedah..
dan akhirnya dapat jugak merasa balik awal hari Jumaat..hehe excited la pulok~


ramai orang yang senyum sinis bila sebut budak2 Kuala Perlis..
kenapa?sbb katanya budak2 kuala semuanya nakal2..
dakwaan tu mula2 memang sangat menjatuhkan semangat, tapi tak mengapa, tak kenal maka tak cinta..apa pun keadaannya, perjuangan harus diteruskan!

seminggu di SKSR, pada saya semuanya nampak baik2 saja..
kalau dilihat dari bangunan, saya menganggarkan murid di sekolah itu mungkin dalam lingkungan 800-1000 orang murid..
tapi sebaliknya,murid taklah seramai macam nama sekolah tu, hehe..kurang dari 400 orang..
bilik2 yang tidak digunakan pun masih banyak..
dan yang paling gembira, SKSR ada bilik seni!
jadi kami bertiga berazam nak hiaskan bilik seni yang ada tu dengan karya2 murid supaya Pendidikan Seni Visual ni tidak dipandang rendah oleh guru-guru lain..InsyaAllah

cikgu-cikgu pun nampaknya macam baik..
baik lagi kot sbb baru seminggu..hehe
sebab kalau apa2 keja belum lah lagi nak suruh2 cikgu praktikum yang buat..
tapi lepas nie tak tau lagi macam mana..
kalau disuruh buat itu ini pun, xpe..buat dengan ikhlas, sehabis baik..
itu akan lebih bermakna..niatkan saja untuk menuntut ilmu..
ingatan untuk saya dan semua..

untuk praktikum kali ni jugak saya betul2 bersyukur sebab waktu mengajar yang diberi adalah yang paling minimum, iaitu 8 waktu.
4 waktu untuk pendidikan seni visual dan 4 waktu lagi untuk bahasa melayu.
jadi banyak masa terluang yang boleh digunakan untuk siapkan fail dan bahan bantu mengajar.
alhamdulillah jugak saya dapat kelas yang baik, kelas pertama dan yang kedua, yang tahap kenakalannya masih belum mencecah paras bahaya..huhu mcm sungai pulok~

untuk praktikum fasa ketiga ini, harapan saya adalah semoga saya dapat memperbaiki kelemahan2 lalu terutamanya dalam pendokumentasian fail..
saya juga perlu meningkatkan kemahiran mengawal kelas selain menyediakan aktiviti2 seni yang menarik dan pelbagai kepada murid2..
supaya murid2 tak bosan! sebab bila seni saja asyik2 melukis.

p/s: cikgu2, guru2 pelatih, murid2 dan sesiapa sahaja di luar sana, usah pandang rendah pada kepentingan Pendidikan Seni Visual..
hari-hari kalian pastinya muram tanpa adanya unsur seni..renungkan..

0 comments:

Post a Comment